دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

نحوه عملکرد آبگرمکن گازی

آبگرمکن های گازی نوع مخزنی


آبگرمکن استاندارد “از نوع مخزن” در بیشتر خانه ها یافت می شود و فقط با کمی تعمیر و نگهداری می تواند سالها کارکرد بدون دردسر را فراهم کند. در حالی که آبگرمکن های بدون مخزن که آب مورد نیاز خود را گرم می کنند محبوبیت بیشتری پیدا می کنند ، نوع مخزن آن بسیار ارزانتر است و هنوز هم توسط بیشتر صاحبان خانه ترجیح داده می شود. آبگرمکن از نوع مخزنی در هر دو نوع گازی و برقی موجود است ، اما مدل های گازی به لطف هزینه اولیه پایین تر و هزینه عملیاتی پایین ، شیوع بیشتری دارند.


مبانی عملکرد آبگرمکن گازی


همانطور که از نام آن پیداست ، یک آبگرمکن از نوع مخزنی آب سرد را گرم می کند و آب داغ را تا زمانی که مورد نیاز دستگاه های مختلف لوله کشی و لوازم خانگی باشد ذخیره می کند. یک آبگرمکن گازی طبق قانون فیزیکی معروف به همرفت – که نحوه افزایش گرما را تعریف می کند ، کار می کند.

در مورد آبگرمکن گازی ، آب سرد از طریق یک لوله تأمین آب سرد وارد مخزن می شود تا جریان دائمی آب سرد را به مخزن وارد کند. آب سرد متراکم در کف مخزن توسط یک مشعل گاز واقع در زیر مخزن آب بندی شده گرم می شود. با گرمتر شدن آب ، آن در مخزن بالا می رود و در آنجا توسط لوله تخلیه آب گرم خارج می شود تا آب گرم را از هرجایی که بخواهد تأمین کند. لوله تخلیه آب گرم بسیار کوتاهتر از لوله غوطه وری است ، زیرا هدف آن قیف کردن داغترین آب است که در بالای مخزن یافت می شود.

مشعل گازی که آب را گرم می کند توسط یک مجموعه تنظیم کننده گاز نصب شده در کنار آبگرمکن کنترل می شود ، که شامل یک ترموستات است که دمای آب داخل مخزن را اندازه گیری می کند و مشعل را در صورت لزوم خاموش و روشن می کند تا مجموعه تنظیم شود دمای آب

دودکش خروجی از وسط مخزن عبور می کند تا گازهای خروجی از طریق مخزن و از طریق لوله دودکش یا منفذ به بیرون از خانه بریزند. دودکش توخالی دارای یک سرپیچ فلزی مارپیچی است که گرما را گرفته و آن را به آب اطراف منتقل می کند تا کارایی دستگاه را به حداکثر برساند.


بررسی دقیق هر یک از اجزا sim سادگی هوشمندانه آبگرمکن گازی نوع مخزنی را نشان می دهد.


مخزن


مخزن آبگرمکن از یک ژاکت بیرونی استیل تشکیل شده است که یک مخزن ذخیره آب با فشار را محصور می کند. این مخزن داخلی از فولاد با کیفیت بالا ساخته شده و دارای یک لایه شیشه ای شیشه ای یا پلاستیکی است که به سطح داخلی متصل شده است تا از زنگ زدگی جلوگیری کند. در مرکز مخزن یک دودکش خروجی توخالی قرار دارد که از طریق آن گازهای خروجی از مشعل تا یک دریچه خروجی جریان می یابد. در اکثر طراحی ها ، یک سرپیچ فلزی مارپیچی درون دودکش گرما را از گازهای خروجی گرفته و آن را به مخزن اطراف منتقل می کند.

مشاهده لیست قیمت انواع آبگرمکن در لینک روبرو : آبگرمکن

بین مخزن ذخیره داخلی و ژاکت مخزن خارجی یک لایه عایق قرار دارد که برای کاهش اتلاف گرما طراحی شده است. همچنین می توانید با افزودن ژاکت مخزن عایق فایبرگلاس به قسمت خارجی بخاری آب گرم ، عایق را تکمیل کنید. نصب آنها ارزان و آسان است ، اما جلوگیری از مسدود کردن صفحه دسترسی مشعل و کلاه دودکش در بالای مخزن بسیار مهم است.

داخل تانک


علاوه بر لوله غوطه وری طولانی که آب سرد مخزن را تأمین می کند و لوله تخلیه آب گرم کوتاه تری که آب گرم از آن به سیستم لوله کشی جریان می یابد ، اجزای اصلی دیگری نیز در داخل مخزن وجود دارد.

در مخازن روکش شیشه ، یک میله فلزی در مخزن وجود دارد که معمولاً منیزیم یا آلومینیوم است و آن را آند قربانی می نامند. میله آند پیچ ​​و مهره شده و در قسمت بالای مخزن بسته می شود و در عمق مخزن گسترش می یابد. هدف آن کشیدن یونهای زنگ زدگی در آب به سمت خود است ، بنابراین از خوردگی مخزن فلزی جلوگیری می کند. بعضی از مدل ها میله آند جداگانه ندارند اما در عوض دارای یک لوله خروجی آب گرم هستند که با منیزیم یا آلومینیوم پوشانده شده است تا عملکرد آند را داشته باشد. اگر آب گرم ناشی از شیرآلات بدبو شود یا تغییر رنگ یابد ، ممکن است نشانه مصرف میله آند باشد. جایگزینی میله آند یک پروژه DIY نسبتاً آسان است.

لوله تأمین آب سرد و لوله تخلیه آب گرم
در بالای مخزن نصب شده است ، دو لوله آب وجود دارد – یک لوله تأمین آب سرد و یک لوله تخلیه آب گرم.

لوله تأمین آب سرد: آب سرد توسط یک خط تأمین آب سرد که توسط شیر خاموش کنترل می شود به مخزن ارائه می شود. مهم است که بدانید شیر قطع کننده منبع تغذیه در کجا قرار دارد بنابراین در صورت نیاز به تعمیر و نگهداری می توانید آن را ببندید. قطع منبع آب سرد به طور موثر جریان آب را به طور کامل قطع می کند ، زیرا این فشار ناشی از آب سرد ورودی به مخزن است که آب گرم را به سمت خارج جریان می دهد. در بسیاری از تاسیسات ، شیر قطع کننده آب سرد توسط یک دسته آبی مشخص می شود.

لوله تخلیه آب گرم: این قسمت تجاری بخاری آب گرم است – لوله ای که آب گرم همه غرق ها ، وان ها ، دوش ها و وسایل مورد نیاز آب گرم را تأمین می کند. لوله تخلیه آب گرم ممکن است دارای شیر قطع کننده باشد که اغلب توسط دسته قرمز مشخص می شود.

تنظیم کننده گاز و مونتاژ مشعل


گاز طبیعی یا پروپان که آب را گرم می کند از طریق لوله ای تهیه می شود که شیر قطع کننده گاز خود را به یک لوله گاز ساخته شده از لوله های فولادی سیاه یا لوله های مسی متصل می کند.

مهم است که بدانید این شیر قطع کننده گاز در کجا قرار دارد ، بنابراین می توانید در مواقع اضطراری گاز را خاموش یا تعمیر کنید. این خط گاز به یک تنظیم کننده گاز تغذیه می شود که شامل ترموستات برای آبگرمکن است. این شیر همچنین گاز را از طریق یک لوله ثانویه کوچک به چراغ خلبان منتقل می کند ، که در هنگام فراخوانی سوپاپ تنظیم کننده و ترموستات ، مشعل را روشن می کند.

از رگولاتور گاز ، گاز به مجموعه مشعل گاز منتقل می شود ، که می توانید از طریق یک صفحه فلزی در پایین محفظه خارجی آبگرمکن به آن دسترسی پیدا کنید. این مجموعه شامل خود مشعل چراغ خازنی و گاز است. نور خلبان و تنظیم مشعل کلید اصلی کارکرد مناسب و کم مصرف آبگرمکن است.

شعله های گاز باید حدود 1/2 اینچ ارتفاع داشته باشد و باید دارای نوک های آبی باشد (شعله های زرد نشانگر جت های مشعل کثیف یا مخلوط هوا نامناسب است). چراغ خلبان شامل یک جز key اصلی است که به عنوان ترموکوپل شناخته می شود – یک دریچه کوچک که گرما را به یک فشار الکتریکی تبدیل می کند.

در آبگرمکن های جدیدتر ، این جز به عنوان سنسور شعله شناخته می شود. ترموکوپل یا حسگر شعله از ویژگی های اصلی ایمنی است ، زیرا وجود شعله خلبان را حس می کند و در صورت نبود شعله خلبان برای شعله ور شدن آن ، از جریان یافتن گاز به مشعل جلوگیری می کند. تعمیر ترموکوپل یا حسگر شعله کار نسبتاً ساده ای است.

دودکش اگزوز


دودکش اگزوز ، یک سیلندر توخالی که از وسط مخزن عبور می کند ، دو هدف دارد. این گازهای احتراق را از مشعل گاز خارج می کند و به عنوان نوعی مبدل حرارتی به گرم شدن آب مخزن کمک می کند. دودکش باید به درستی در فضای باز تخلیه شود و برای ساخت دودکش الزامات کد خاصی وجود دارد.
سوپاپ دما و فشار
یکی دیگر از ویژگی های اصلی ایمنی آبگرمکن  ، شیر دما و فشار (T & P) و لوله تخلیه است. مانند درب رادیاتور روی ماشین شما کار می کند هدف این شیر در صورت نزدیک شدن به حد مجاز طراحی مخزن ، کاهش دما یا تجمع فشار بیش از حد درون مخزن است. این شیر در بالای مخزن قرار دارد و اغلب مستقیماً در قسمت بالای مخزن قرار دارد. برای آزمایش شیر ، کمی روی دسته بالا بیاورید. آب مخزن باید از لوله سرریز خارج شود. اگر درست کار نکند ، باید شیر T & P تعویض شود.

شیر تخلیه مخزن

مخزن آب گرم می تواند با گذشت زمان رسوباتی را در کف مخزن ایجاد کرده و منجر به مشکلات متعددی شود. آبگرمکن پر از رسوبات به طور مlyثر گرم نمی شود و ممکن است صداهای حباب دار و غرغره ای ناشی از جوش آمدن رسوبات اشباع شده از رطوبت بشنوید. با تخلیه دوره ای مخزن با استفاده از شیر تخلیه مخزن ، این رسوبات برداشته شده و از مشکلات جلوگیری می شود. شستشوی مخزن کار سختی نیست.

چرخاندن شیر کنترل خلبان گاز به تنظیمات “خلبان”.
منبع آب سرد آبگرمکن را قطع کنید.
نزدیکترین شیر آب گرم را باز کنید.
یک شیلنگ باغ را به دریچه تخلیه وصل کنید و انتهای باز شلنگ را در یک تخلیه کف یا سینک ظرفشویی قرار دهید.
شیر تخلیه مخزن را باز کنید و اجازه دهید تمام آب از مخزن آبگرمکن خارج شود. با از بین رفتن رسوبات احتمالاً در آب تخلیه تغییر رنگ خواهید دید. در موارد شدید ، ممکن است لازم باشد مخزن را با آب شیرین پر کنید و برای بار دوم تخلیه کنید تا تمام رسوبات از بین برود.
هنگامی که مخزن خالی است ، شیر تخلیه مخزن را بسته ، و شیر تأمین آب سرد را باز کنید تا مخزن دوباره پر شود. سپس شیر کنترل گاز را به وضعیت ON تبدیل کرده و بررسی کنید تا مشعل گاز روشن شود.

شیر تخلیه مخزن

مخزن آب گرم می تواند با گذشت زمان رسوباتی را در کف مخزن ایجاد کرده و منجر به مشکلات متعددی شود. آبگرمکن برقی پر از رسوبات به طور مlyثر گرم نمی شود و ممکن است صداهای حباب دار و غرغره ای ناشی از جوش آمدن رسوبات اشباع شده از رطوبت بشنوید. با تخلیه دوره ای مخزن با استفاده از شیر تخلیه مخزن ، این رسوبات برداشته شده و از مشکلات جلوگیری می شود. شستشوی مخزن کار سختی نیست.

چرخاندن شیر کنترل خلبان گاز به تنظیمات “خلبان”.
منبع آب سرد آبگرمکن را قطع کنید.
نزدیکترین شیر آب گرم را باز کنید.
یک شیلنگ باغ را به دریچه تخلیه وصل کنید و انتهای باز شلنگ را در یک تخلیه کف یا سینک ظرفشویی قرار دهید.
شیر تخلیه مخزن را باز کنید و اجازه دهید تمام آب از مخزن آبگرمکن خارج شود. با از بین رفتن رسوبات احتمالاً در آب تخلیه تغییر رنگ خواهید دید. در موارد شدید ، ممکن است لازم باشد مخزن را با آب شیرین پر کنید و برای بار دوم تخلیه کنید تا تمام رسوبات از بین برود.
هنگامی که مخزن خالی است ، شیر تخلیه مخزن را بسته ، و شیر تأمین آب سرد را باز کنید تا مخزن دوباره پر شود. سپس شیر کنترل گاز را به وضعیت ON تبدیل کرده و بررسی کنید تا مشعل گاز روشن شود.

مشاهده لیست قیمت انواع آبگرمکن در لینک روبرو : آبگرمکن